ΑρχικήYoutubeNASA Perseverance: Εικόνες αποκαλύπτουν στοιχεία για αρχαία λίμνη στον Άρη

NASA Perseverance: Εικόνες αποκαλύπτουν στοιχεία για αρχαία λίμνη στον Άρη

Τον Φεβρουάριο του 2021, το Perseverance rover της NASA έφτασε στον κρατήρα Jezero του Άρη. Μέχρι τότε, η μελέτη του κρατήρα από τους επιστήμονες γινόταν μέσα από παρατηρήσεις από διαστημόπλοια, όπως τα Mars Express satellite και Mars Reconnaissance Orbiter.

Αλλά τώρα, χάρη στο Perseverance, οι επιστήμονες μπορούν να κάνουν καλύτερες εκτιμήσεις σχετικά με το παρελθόν αυτής της περιοχής του Άρη, η οποία κάποτε είχε νερό, αφού ήταν λίμνη. Δεδομένου ότι η κύρια αποστολή του Perseverance rover είναι να ανακαλύψει σημάδια που θα αποδεικνύουν ότι κάποτε υπήρχε ζωή στον Άρη, οι νέες πληροφορίες είναι ζωτικής σημασίας για το πού πρέπει να ψάξουν οι επιστήμονες γι’ αυτά τα σημάδια.

Δείτε επίσης: Ο πλανήτης Άρης είναι πολύ μικρός για να μπορεί να συγκρατήσει το νερό

NASA Perseverance
NASA Perseverance: Εικόνες αποκαλύπτουν στοιχεία για αρχαία λίμνη στον Άρη

Σήμερα, δεν υπάρχει νερό σε υγρή μορφή στην επιφάνεια του Άρη. Είναι ένας πολύ κρύος, πολύ ξηρός κόσμος, αλλά στο παρελθόν ο πλανήτης ήταν πιο ζεστός και υγρός. Ο κρατήρας Jezero πλάτους 28 μιλίων ήταν κάποτε μια λίμνη, και παρόλο που το νερό έχει εξαφανιστεί εδώ και καιρό, οι αποδείξεις για την ύπαρξή του και τον τρόπο που κινούνταν είναι εμφανείς. Ένα πρόσφατο έγγραφο που δημοσιεύτηκε στο Science, περιγράφει μεγάλους βράχους που μπορεί να περιέχουν γεωλογικά στοιχεία για το εσωτερικό του Άρη.

Σύμφωνα με τον Nicolas Mangold, επιστήμονα στο University of Nantes στη Γαλλία και επικεφαλής συγγραφέας της νέας εργασίας, τα ευρήματα δείχνουν ότι υπήρχε μια λίμνη στο παρελθόν αλλά ελαφρώς διαφορετική από αυτό που περιμένουμε. Ο κρατήρας Jezero, ήταν μια ήσυχη λίμνη πριν από 3,7 δισεκατομμύρια χρόνια. Ένας μικρός ποταμός κατευθυνόταν προς τη λίμνη, και μερικές φορές το νερό ήταν τόσο ορμητικό που μπορούσε να μεταφέρει μεγάλους βράχους και να τους ρίξει στη λίμνη. Οι τεράστιοι βράχοι υπάρχουν ακόμα και σήμερα.

Δείτε επίσης: Η NASA επιβεβαιώνει την συλλογή βραχώδους δείγματος από τον Άρη

Οι επιστήμονες ανέφεραν πάνω από 300 βράχους και πέτρες. Οι μεγαλύτεροι βράχοι είχαν πλάτος σχεδόν 5 πόδια. Επίσης, ο επιστήμονας είπε ότι οι βράχοι προέρχονται από πλημμύρες και άλλα σχετικά φαινόμενα που μπορεί να σχετίζονται με κάποια αλλαγή στο κλίμα του Άρη.

Ο Ken Farley, επιστήμονας του προγράμματος Perseverance περιέγραψε την πολυπλοκότητα του συστήματος της λίμνης Jezero σε συνέντευξη Τύπου της NASA τον Ιούλιο:

Μία από τις υποθέσεις που προσπαθούμε να εξετάσουμε είναι ότι η λίμνη που κάποτε γέμισε τον Jezero δεν ήταν εκεί μόνο μία φορά, αλλά ότι πέρασε από πολλά επεισόδια γεμίσματος, ξήρανσης και γεμίσματος ξανά”, δήλωσε ο Farley. “Αυτό είναι πολύ σημαντικό γιατί σημαίνει ότι θα έχουμε πολλαπλές χρονικές περιόδους στις οποίες θα μπορούσαμε ενδεχομένως να μάθουμε για τις περιβαλλοντικές συνθήκες στον Άρη και έχουμε πολλαπλές χρονικές περιόδους όπου θα μπορούσαμε να αναζητήσουμε αρχαία ζωή που θα μπορούσε να υπήρχε στον πλανήτη“.

Άρη νερό λίμνη
NASA Perseverance: Εικόνες αποκαλύπτουν στοιχεία για αρχαία λίμνη στον Άρη

Οι ερευνητές έχουν ακόμα πολλά να μάθουν για τον κρατήρα και την αρχαία λίμνη στον Άρη. Οι νέες εικόνες του Perseverance rover της NASA βοήθησαν τους επιστήμονες να καταλήξουν στο ότι η στάθμη της λίμνης του Jezero ήταν περίπου 328 πόδια χαμηλότερη από ό,τι πίστευαν προηγουμένως. Το rover μετακινείται προς την άκρη του κρατήρα για να ανακαλύψει και άλλα στοιχεία.

Τώρα, οι ερευνητές θα δώσουν μεγαλύτερη προσοχή σε σημεία όπου πιθανόν να βρίσκονται άλλοι βράχοι και στοιχεία για να γίνει καλύτερα κατανοητή αυτή η αλλαγή στο υγρό στοιχείο του Άρη.

Δείτε επίσης: NASA: Οι «ηφαιστειακές εκρήξεις» στον Άρη μπορούν να κρύψουν τον Ήλιο

Το μεγαλύτερο καθήκον του Perseverance της NASA είναι να αναζητήσει και να συλλέξει στοιχεία που μπορεί να έχει αφήσει πίσω του οποιοδήποτε είδος ζωής στον Άρη. Τα νέα στοιχεία βοηθούν τους επιστήμονες να καταλάβουν που πρέπει να αναζητήσουν πιθανά απολιθώματα.

Οι ειδικοί πιστεύουν ότι αυτά τα απολιθώματα, εάν υπάρχουν, δεν θα είναι απολιθώματα ολόκληρων πλασμάτων που μπορεί να έζησαν στον Άρη, αλλά ίχνη που έχουν αφήσει.

Είναι εκπληκτικό το γεγονός ότι το Perseverance της NASA και οι επιστήμονες έχουν ανακαλύψει ήδη τόσα στοιχεία για την ιστορία του κρατήρα Jezero μέσα από εικόνες των βράχων στον κρατήρα. Ανεξάρτητα από το αν θα βρεθούν απολιθώματα ή όχι, τα δείγματα του Άρη που φτάσουν στη Γη, θα είναι έτσι κι αλλιώς εντυπωσιακά.

Πηγή: Gizmodo